استانبول چند پل دارد؟

در این نوشته می خوایم بدانیم استانبول چند پل دارد؟

تور استانبول را با گشت نوید تجربه کنید.

در حالت کلی کشور ترکیه یک پل اتصال شرق به غرب کره زمین است. شهر استانبول یک پل اتصال آناتولی به ترکیه است.

در شهر استانبول سه پل است که آسیا را به اروپا متصل می کند:

پل Yavuz سلطان سلم ، پل بسفرس Bosphorus و پل فتیح سلطان مهمت

برای آشنایی با تورهای استانبول در گشت نوید فیلم زیر را مشاهده کنید.

  • پل آتاتورک

پل آتلانتیک، به اصطلاح پل Unkapanı، پل بزرگراه در شاخ طلایی استانبول، ترکیه است.

این نام بعد از مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار و نخستین رئیس جمهور ترکیه است.

این پل در سال ۱۸۳۶ تکمیل شد، به نام پل هریته یی، و بخش های Unkapanı و Azapkapı را متصل می کرد.

احداث پل هایراتیه توسط سلطان محمود دوم عثمانی دستور داده شد و تحت نظارت احمد فوزی پاشا، معاون دریایی ناوگان عثمانی، در آرسنال امپراتوری دریایی (Tersân-i IAmire) در شاخ طلایی ساخته شد.

در سال ۱۸۳۶ شخص سلطان محمود دوم بود که از پل بر روی اسبش عبور کرد.

پل اصلی حدود ۴۰۰ متر (۱۳۰۰ فوت) طول و ۱۰ متر (۳۳ فوت) عرض داشت و به عنوان پل پایه ای برای جا به جایی از کشتی های بزرگ ساخته شده بود.

در سال ۱۸۷۵ دومین پل از آهن و توسط یک شرکت فرانسوی با قیمت ۱۳۵۰۰۰ عیار طلای عثمانی ساخته شد.

ارتفاع این پل  ۴۸۰ متر (۱۵۷۰ فوت) طول ۱۸ متر (۵۹ فوت) بین سال های ۱۸۷۵ و ۱۹۱۲ پابرجا بود .

سپس به دلیل پایان عمر مفید آن تخریب شد.

در سال ۱۹۱۲، پل سومالی گالاتا در محل پل هیراتیه تخریب شد و سومین پل در این محل بود.

این پل تا سال ۱۹۳۶، که توسط یک طوفان آسیب دیده بود، مورد استفاده قرار گرفت.

پل فعلی (چهارم) در این سایت بین سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۰ ساخته شد و در سال ۱۹۴۰ با نام آتاتورک پل ایجاد شد.

این پل ۴۷۷ متر (۱۵۶۵ فوت) طول و ۲۵ متر (۸۲ فوت) می باشد.

پل آتاتورک

  • پل بسفرس Bosphorus

این پل معلق فولادی در سال ۱۹۷۳ ساخته شده است.

طول آن ۱۵۶۰ متر (۵۱۱۱۸ فوت)، عرض ۳۳٫۴۰ متر (۱۱۰ فوت) و ارتفاع ۱۶۵ متر (۵۴۱ فوت) است.

قبل از ساخت آن، استانبول از دو بخش جداگانه تشکیل شده بود و قایق ها تنها وسیله اتصال دو طرف شهر بودند.

پس از ساخت و ساز، این رفت و آمد بین قاره ای کمتر از دو دقیقه (در ابتدا) طول کشید.

بنابراین گزینه زندگی در یک طرف و کار در طرف دیگر پل  یک ایده فوق العاده به نظر رسید

! این باعث حرکت جنبش دموکراسی در داخل شهر شد.

منطقه “Umraniye” متولد شد و قبل از اینکه هر ساختار مناسب کافی بتواند ساخته شود، به شدت پر جمعیت شد.

به عنوان مثال، ولسوالی های آسیا، Uskudar و Kadikoy رشد سریع تر از تصور پیدا کرد.

این تحول به خودی خود موجب ترافیک بیشتری شد و دیگر برای عبور از تنگه طولانی شد.

در حقیقت، ترافیک روی پل غیرقابل تحمل بود. برای حل این مشکل، پل دوم “فتیه سلطان مهمت کپرس” ساخته شد.

پل بسفرس پل بسفرس

  • پل فیل

پل فیل به عنوان پل سیلاتهاراگا (ترکی: Silahtarağa Köprüsü) شناخته می شود، پل ۳۸ متر (۱۲۵ فوت) طول دارد که از رودخانه Alibeyköy در استانبول، ترکیه عبور می کند

این پل در سال ۱۹۳۲ توسط شهرداری متروپولیتن استانبول تکمیل شد.

پل به جز موتورسیکلت با اتومبیل مسدود می شود.

پل فل پل فل

  • پل گالاتا

اولین پل ثبت شده در شاخ طلایی استانبول در زمان سلطنت یوستنیانی بزرگ در قرن ششم ساخته شد.

بعدها، در طول سقوط قسطنطنیه، کشتی های عثمانی کنار هم قرار گرفتند تا نیروها بتوانند از یک طرف به سوی دیگر حرکت کنند.

ساخت یک پل دائمی برای ترکیب دو طرف شاخ طلایی یک پروژه بلند مدت بود.

بسیاری از هنرمندان و معماران در طول این تاریخ در این پروژه کار کرده اند و حتی لئوناردو داوینچی پروژه پل گلدن شاخ را که توسط سلطان بیضیز دوم اجرا شد، اجرا کرد.

سلطان طرح های داوینچی را رد کرد.

اولین نسخه از آنچه که امروزه به عنوان پل گالاتا شناخته می شود در قرن نوزدهم ساخته شد.

در شکل فعلی، پل گالاتا که در سال ۱۹۹۴ تکمیل شد و پل پنجم در همان محل قرار گرفت.

چهارمین بمب در سال ۱۹۹۲ به شدت توسط آتش سوزی آسیب دیده بود.

فضای گرم و راحت با رستوران های ارزان و نوار سنگی بود.

این پل که Karakoy را به امینونو متصل می کند، امروزه سه خط وسایل نقلیه، خطوط تراموا و پیاده رو در هر جهت را حمل می کند.

این پل ساخته شده از فولاد با طول کل ۴۹۰ متر (۱۶۱۰ فوت) و عرض ۴۲ متر (۱۳۸ فوت) است.

پل به اندازه کافی بالا نیست، در برخی مواقع مرکز پل باز می شود تا قایق های بلند بتوانند به شاخ طلایی حرکت کنند

. بقیه زمان ها، پیاده روها معمولا توسط ماهیگیران و تعداد بی شماری از میله های ماهیگیری اشغال می شوند.

در زیر پل سطح پایین با بسیاری از رستوران ها و کافه های ماهی وجود دارد.

پل گالاتا پل گالاتا

  • پل فتیح سلطان مهمت

دومین بسفر پل در سال ۱۹۸۸ ساخته شد. این پل نیز پل معلق است و دارای ابعاد مشابهی به عنوان پل اول است:

طول کل ۱۵۱۰ متر (۴۹۵۰ فوت)، عرض ۳۹ متر (۱۲۸ فوت) و ارتفاع ۱۰۵ متر (۳۴۴ فوت).

باز هم همان فرایند که با اولین پل دیده می شد تکرار شد: پل جمعیت زیادی را به هر دو هدف به خود جذب کرد.

ولسوالی هایی مانند بیکوز و کواکیک، لونت و ماسلاک بزرگتر شدند و نواحی با ارزش جنگلی نابود شدند.  سپس پل سوم آمد.

پل فتیح سلطان مهمت پل فتیح سلطان مهمت

  • پل مترو طلایی شاخ

این پل کابل بخشی از سیستم متروی استانبول است و در فوریه ۲۰۱۴ به بهره برداری می رسد.

ساخته شده از فولاد، طول آن ۹۳۶ متر (۳۰۷۱ فوت)، عرض ۱۲٫۶ متر (۴۱ فوت) و ارتفاع ۶۵ متر (۲۱۳ فوت)

این پل در سطوح مختلف، از جمله زیبایی شناسی مورد انتقاد قرار گرفته است

. ارتفاع طراحی آن در اصل ۸۲ متر بود. این امر باعث حذف استانبول از فهرست میراث یونسکو شد،

بنابراین ارتفاع آن به ۶۵ متر کاهش یافت

. یک ایستگاه مترو در مرکز پل قرار دارد که بسیار عجیب و غریب است، زیرا از هر طرف ۵۰۰ متر است .

پل مترو طلایی شاخ پل مترو طلایی شاخ

  • پل هالیس

پل هالیس (Haliç Köprüsü “پل طوقه طلایی”) یک پل بزرگراه در شاخ طلایی (ترکی: هالیس) در استانبول ترکیه است

این پل محله های Ayvansaray در جنوب غربی و Halıcıoğlu در شمال غربی را متصل می کند.

این پل دارای بزرگراه O-1 می باشد که همچنین به عنوان بولتینوی داخلی شناخته می شود.

این ساختمان بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۴ ساخته شد و در ۱۰ سپتامبر ۱۹۷۴ به کار خود پایان داد.

شرکتهای مهندسی که کارهای ساختمانی را انجام دادند، شرکت IHI ژاپن و جولیوس برگر بابوگ AG از آلمان بودند.

پل دارای طول ۹۹۵ متر (۳۲۶۴ فوت)، عرض ۳۲ متر (۱۰۵ فوت) و ارتفاع ۲۲ متر (۷۲ فوت) بالاتر از سطح دریا است.

پل هالیس پل هالیس

  • پل Yavuz سلطان سلم

پل سوم در واقع تقریبا دو دهه مورد بحث قرار گرفت

. بسیاری از مردم مخالف آن از جمله شهردار استانبول بودند.

بعدها شهردار استانبول رئیس جمهور ترکیه شد و ذهن خود را تغییر داد

. تمام بحث ها با ساخت واقعی پل در سال ۲۰۱۶ پایان یافت.

این سیستم به عنوان ترکیبی از یک کابل مسی و یک پل معلق طراحی شده بود

. طول آن ۲،۱۶۴ متر (۷،۱۰۰ فوت) و عرض ۵۸،۵ متر (۱۹۲ فوت) است.

این دومین بلندترین پل دنیا با ارتفاع ۳۲۲+ متر (۱،۰۵۶+ فوت) است و از چهار خط ترافیک خودرو و یک خط راه آهن در هر جهت پشتیبانی می کند.

بخشی از جنگل شمال توسط جاده های فیدر پل آسیب دیده است، اما تخریب واقعی در آینده زمانی که جمعیت شهری به این منطقه جذب می شود انتظار می رود.

پل سلیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *